Pages

Labels

Senin, 21 Mei 2012

"Proses Hati"

Segala kemaksiatan  yang berlaku rata-ratanya berpuncak dari permasalahan hati. Hati yang rosak dan hitam, mana mungkin dapat merasai lagi segala dosa yang dilakukan. Sensitivitas yang ada pada hati sedikit demi sedikit hilang dengan kebiasaan dosa.

~> Ibarat sebuah cermin

Cermin yang bersih dan bersinar, jika kita lihat ke dalamnya dan tiba-tiba pula ada jerawat baru di wajah kita, kita pasti nampak. Tapi, Jika cermin itu kotor dan pudar, kita lihatlah ke dalamnya, ada jerawat 5 biji baru naik pun susah untuk dilihat. Jadi payahlah untuk kita mengesan kekotoran di wajah.


~> Apabila hati kotor, dosa menjadi biasa, maksiat berleluasa.

 Semuanya gara-gara sekeping hati yang sudah bertukar wajahnya. Hitam, kelam, sekelam masa depan yang semakin tenggelam.Masyarakat yang kucar-kacir. Pemimpin yang pecah amanah. Pelajar yang memberontak sini-sana. Ujung-ujungnya bunuh diri. Dan bermacam lagi. Semua itu berpuncak daripada satu perkara :HATI.

  Karana itu munculnya satu hadith,Dalam setiap badan manusia itu ada segumpal daging, jika baik daging itu maka baiklah keseluruhannya, jika buruk daging itu maka buruklah keseluruhannya. Itu adalah HATI. Umpama raja dalam diri. Kawallah raja itu, agar setiap masa bersama Ilahi, moga nanti badan bergerak seperti seorang manusiawi.


~> Bersihkan Hati

  Dosa adalah ibarat racun yang memakan diri, manakala hati pula adalah salah satu perkara yang amat sukar untuk dijaga. Tsabit bin Qurah berkata : Sakit badan adalah dengan kurangnya makan, sakit jiwa adalah dengan kurangnya dosa dan sakit lidah adalah dengan kurangnya berbicara dengan ibadah.


Jika lalai obatnya adalah dengan menyadari perintah dan larangan yang Allah beri, Maka ubahlah hati yang penuh dosa dengan bertaubat kepada Ilahi!

Bersihkan hati, bersihkan diri."Menjadi penting itu BAIK...menjadi BAIK itu jauh lebih PENTING...""

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 

Total Tayangan Halaman

Blogger news


Yahoo Messenger

About